اخبار و رویدادهای مهم شهر قزوین

اخبارو رویداد های مهم،خبرهای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگ و هنر،ورزشی،گزارش تصویری،اخبار داغ کشور

اخبار و رویدادهای مهم شهر قزوین

اخبارو رویداد های مهم،خبرهای سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگ و هنر،ورزشی،گزارش تصویری،اخبار داغ کشور

بحران آب در استان قزوین ناشی از سوء مدیریت در گذشته است

بحران آب در استان قزوین،گزارش تصویری از جلسه بحران آب،گزارش از جلسه بین
اعضای شورای قزوین و استاندار،دلیل بحران آب در قزوین،جلسه شورای اسلامی قزوین و استاندار،























قزوین- خبرگزاری مهر: استاندار قزوین گفت: بی توجهی در دهه های گذشته و سوء مدیریت و سهل انگاری مسئولان و مدیران و مصرف بی رویه توسط مردم موجب بروز بحران آب در استان شده است که باید بسرعت و با تدبیر از تداوم این وضعیت جلوگیری شود
 متن خبر در ادامه مطلب
 
 

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه روز شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: بی توجهی در 50 سال گذشته ما را دچار مشکل کرده است و سوء مدیریت و سهل انگاری های مسئولان در حوزه آب به بحران فعلی دامن زده است.

استاندار بیان کرد: در حالی که مطالعات، اسناد و مدارک دشت قزوین قدیمی است نتوانسته ایم در دوران مدیریت جدی موفق عمل کنیم هنوز نمی توانیم حتی اگر بارندگی ها مطلوب بود این نعمت الهی را برای روهای کم آبی ذخیره کنیم.

روزبه بیان کرد: وقتی پارک علم و فنآوری در استان ما از کمبود آب می گوید و برای حل آن برنامه ندارد دیگر نباید از کشاورزان انتظار بهینه سازی مصرف را داشت.

قزوین

وی افزود: باید بپذیریم که کوتاهی کرده ایم و اگر چاه غیرمجاز اینگونه گسترش یافته ناشی از بی توجهی همه ماست و دستگاه حفاری با حجم بزرگ مانند مواد مخدر از چشم مسئولان پنهان مانده و هزاران چاه غیرمجاز میلیونها مترمکعب آب دشت را مصرف می کند و امروز باید دغدغه خشک شدن دشت را داشته باشیم.

استاندار گفت: در چند روز گذشته نزولات آسمانی و بارندگی در استان مطلوب بوده اما باید پرسید چه تمهیداتی برای ذخیره سازی داشتیم و سهم ما در این حوزه چه بود در حالی که فقط ما نیستیم که مشکل کمبود آب داریم بلکه بسیاری از کشورها در این حوزه فکر کرده اند و برای بحث آب اولویت قائل شدند.

رهنمودهای سفر رهبری به استان را اجرایی کنیم

روزبه با اشاره به سالروز سفر مقام معظم رهبری به قزوین بر اتخاذ رویکرد علمی و برنامه ای درخصوص تحقق رهنمودهای ایشان اظهارداشت: اگر از سال 82 تاکنون در سفر مقام معظم رهبری به توصیه های کارشناسی ایشان عمل کرده بودیم امروز هیچ بحرانی نداشتیم لذا در شرایط کنونی باید با قاطعیت ابتدا ضمن مسدود کردن چاههای غیرمجاز و سپس با ساماندهی و مدیریت مصرف در چاههای دارای پروانه میزان اضافه برداشت را هم کنترل کنیم.

وی افزود: مهمترین وظیفه مدیران پیشگیری از وقوع بحران و مشکلات است و اگر نتوانیم آینده نگری کرده و فقط تابستان به فکر کمبود آب باشیم این وضعیت همچنان ادامه یافته و مشکلات بیشتر خواهد شد.

استاندار قزوین یادآورشد: در سال 82، مقام معظم رهبری در سفر به قزوین در سخنرانی های خود در چند مورد موضوع آب و دشت قزوین را مورد تأکید قرار دادند و اگر ما در آن زمان اقدام می کردیم چقدر از خسارت ها پیشگیری کرده بودیم و باید بدانیم افت آّبخوان دشت قزوین از خسارت هایی است که باید قرن ها بگذرد تا جبران شود.

قزوین

وی عنوان کرد: ما مدیران باید پیشگیری کرده و آینده نگری داشته باشیم و با قدرت و قوت کار را پیش ببریم و در این حوزه باید فعالیت اجتماعی و فرهنگی نیز صورت گیرد و ابعاد شرعی برداشت غیرمجاز برای کشاورزان تبیین شود تا آنها بدانند منابع آب زیرزمینی متعلق به همه مردم است. 

روزبه تأکید کرد: امیدواریم این جلسات به صورت مرتب تشکیل شود و خروجی خوبی داشته باشد تا خدای نکرده دشت حاصلخیز قزوین به منطقه ای کویری تبدیل نشود و اگر دیر بجنبیم باید به استقبال این فاجعه برویم و از همین امروز اقدام کنیم.

وی اعلام کرد: امروز موضوع آب اولویت اصلی استان است زیرا کسی از نبود برق نمی میرد ولی از بی آبی ممکن است انسان جان خود را از دست دهد بنابراین باید تمام اعتبارات به سمت حوزه آب سوق یابد و پنج سال نیز اولویت استان را آب اعلام کنیم تا از این وضعت خارج شویم.

استاندار قزوین در ادامه در خصوص اجرای طرح پیوست سلامت برای پروژه های استان اظهارداشت: نباید احساس کنیم با پیوست سلامت، قضییه حل می شود و بحث های بسیاری در این حوزه وجود دارد که لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا اگر سلامت مطرح می شود لازم است در حوزه زباله، فاضلاب، باغات صیفی جات و میوه نیز در مسئولان حساسیت ایجاد شده و این مسائل به مطالبه جدی مردم تبدیل شود.

روزبه در ادامه در خصوص بودجه سال 93 یادآور شد: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال قرار داریم باید اقدامات لازم در این حوزه صورت گیرد و دستگاه های اجرایی اگر مشکلاتی در حوزه پروژه های خود دارند، نسبت به رفع آن اقدام کنند.

قزوین

وی با اشاره به اینکه شهرداری ها در توسعه استان سهم قابل توجهی دارند افزود: توزیع بودجه شهرداری ها در سال 94 باید براساس رویکرد جدید استانداری به مسائل شهری صورت گیرد و شهرداران و شوراها به این رویکرد جدید توجه کنند.

استاندار با بیان اینکه سهم پروژه های نیمه تمام در شهرداری ها کم نیست افزود: نباید پروژه جدیدی در سطح شهر آغاز شود تا برای مردم تنگنایی ایجاد نکند.

وی با تاکید بر رایزنی و تعامل مدیران در سطوح ملی برای برخوداری از سهم در بودجه های ملی گفت: مدیران دستگاهها باید نمایندگان را در جریان طرح های نیمه تمام و پیگیری های خود قرار بدهند.

این مسئول با اشاره به سالروز سفر مقام معظم رهبری به استان بیان داشت: 25 آذرماه سالروز سفر رهبری به قزوین یک رویکرد علمی و برنامه ای در زمینه این سفر صورت خواهد گرفت و تلاش می کنیم به دور از نگاه تشریفاتی و تبلیغاتی به ابعاد مختلف این سفر توجه شود.

استاندار گفت: تاکنون 50 درصد از مستندات بیانات رهبری در قالب کتاب تهیه شده و مدیران دستگاه ها مستندات مرتبط به این سفر را برای معاونت برنامه ریزی استانداری ارسال کرده اند و لازم است گزارشی از محورها و آخرین وضعیت موضوعات و مطالب مطرح شده با توجه به ماموریت ها ی ذاتی دستگاه مربوطه نیز ارائه شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.